SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH KUALITI : SAY WHAT YOU DO, DO WHAT YOU SAY PEMANTAPAN PENGURUSAN DAN PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN

27 August 2011

Audit Pemantauan Oleh SIRIM QAS

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

1. Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh muslimin dan muslimat semoga ibadah-ibadah pada bulan Ramadan ini diterima Allah s.w.t. Seterusnya saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI maaf zahir dan batin.

2. Kesempatan ini juga saya ingin merakamkan ucapan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN ke 54. Semoga Malaysia yang kita cintai terus aman makmur dan sejahtera dibawah lindungan Allah Yang Maha Berkuasa.

3. Pada 24 dan 25 Ogos yang lalu, Sistem Pengurusan Berkualiti MS ISO 9001:2008 PPD Sabak Bernam telah diaudit oleh pihak SIRIM QAS International. Tujuan audit adalah hendak memastikan SPK yang diamalkan di PPDSB masih menepati keperluan yang ditetapkan dalam sistem itu sendiri oleh Jabatan Standard Malaysia.

4. Alhamdulillah sepanjang dua hari proses audit berlangsung, semua auditi di PPDSB memberi kerjasama yang sangat baik sehingga mendapat pujian dari Ailee Tiong, juru audit dari SIRIM tersebut.

5. Dapatan audit menyaksikan PPDSB menerima 2 saranan penambahbaikan (oppurtunity for improvement) iaitu bagi alat pemadam api di Unit Kewangan yang didapati berada dalam keadaan tiada tekanan / tidak berisi. Saranan ke dua ialah membuat pemeriksaan terhadap aset alih kerajaan setiap tahun mengikut jadual.

6. Insyaallah saranan penambahbaikan tersebut akan diambil tindakan segera sebaik-baik sahaja PPDSB menerima laporan rasmi dari pihak SIRIM nanti.

7. Bagaimana dengan kedudukan pensijilan MS ISO 9001:2008 yang telah diterima? Adakah memberi kesan terhadap pensijilan dengan penemuan audit yang dinyatakan??

Nantikan sambungannya....